onsdag 3 mars 2010

Är sjukvården jämlik?

Nu tänker jag kommentera ett område som jag politiskt normalt inte brukar yttra mig om, men som politiker har jag ju ändå ansvar för att vi gör vårt bästa för att medborgarna ska få en korrekt sjukvård.
Sedan i måndags har jag varit på resa i Sverige och behövde söka akut sjukvård på en mindre ort. Jag såg omedelbart skillnader mellan Linköpings Universitetssjukhus vad gäller det mesta. Men besparingarna eller om det är logistikproblem syntes tydligt när personalen inte hade möjlighet att skriva upp svar på frågor till patienter eller uppmätta resultat av mätningar som gjordes på patienter, på annat papper än en tunn pappers servett. Resultatet av akutbesöket blev en medicin som skulle tas ut på apoteket nästa dag eftersom det inte fanns något apotek öppet förrän nästa morgon. i väntan på öppnande mottog vi tacksamt två tabletter från tablettkarta i handen och instruktion skriven på baksidan av blankett "Journaldokument/Telefonrådg".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar